Sommarlovsentreprenör 2010 - Värnamo

Alla inlägg under maj 2009

Av Niclas - 31 maj 2009 22:52

Sitter vi köksbordet och har precis deltaljplanerat morgondagens andra träff med Värnamos strålande Sommarlovsentrerpernörer. Vi kommer under denna andra träff att fortsätta med idéutveckling. Första träffen handlade mycket om att hitta idéer, denna träff handlar nu mer om att värdera sina idéer och mer arbete med den egna affärsidéen. Ska bli spännande.


Nu har ungdomarna hittat ut i cyberrymden också. BRAVO! Jo då det finns gott om bloggar nu som Värnamos stjärnor startat upp. Där kan du följa deras resa mot oanade höjder. Titta på mina länkar. Alla som börjar med SLE är länkar till Sommarlovsentreprenörernas (SLE) bloggar. Surfa in och kommentera vet ja.


Dagens smiley:

Det är alla inläggen på ungdomarnas bloggar (se ovan) om hur taggade och hur de ser fram emot vår andra träff.


Dagens smiley visar som jag tolkar det att jag har inlett på rätt sätt. Puh man vet ju aldrig. Nu gasar vi vidare mot sommaren.


Hmm. De är taggade våra Sommarlovsentreprenörer. Om jag skulle bjuda in press och radio? 


Niclas :-)

Av Niclas - 28 maj 2009 22:28

Ja då har de första Sommarlovsentreprenörerna fått igång sina bloggar. Bra jobbat Amanda och Anders. De är dessutom redan igång och tänker på att utnyttja bloggarna för sin idé. Amanda hon visar en snygg bild på ett smycke som hon har tillverkat och Anders han kollar intressen för sina produkter med en omröstning. Surfa nu in och kolla deras bloggar. Adresserna hittar du här:




Dagens smiley: Amandas och Anders bloggar såklart. De visar vägen. Ser med spänning fram emot övriga bloggar från Värnamos Sommarlovsentreprenörer.


Niclas :-)

Av Niclas - 26 maj 2009 17:55

Det är alltid lika skön käsla när något nytt drar i gång. Det liksom pirrar i kroppen. Jag ser fram emot att följa er spännande sommar. Kul att det är en sån blandning av idéer, det är bra. Undrar just om nån av er kommer bli en av de företagare som jag läser om i Dagens Industri eller ser på TV om några år??? Det vore ju riktigt häftigt.


Dagens smiley; en man från Mullsjö frågde på ett möte i Jönköping på förmiddagen; "Vad är det ni håller på med i Värnamo, det där Sommarlovsentreprenörer? Jag hörde om er på radion" Så även utanför 50-skyltarna är man nyfikna på projektet och er.


Åza :-)

Av Niclas - 25 maj 2009 20:19

Idag har jag för första gången träffat ett gäng härliga ungdomar med drömmar och sugna på att göra sin gjej i sommar. Tack för att ni vill vara med och tack att jag får chansen att vara med på denna häftiga grej. Vad är gjejen då? Jo att jobba bort den inbyggda hjälplösheten som vi alla har mer eller mindre. Dvs att någon annan ordnar det åt mig. I det här gänget kommer detta inte bli någon match. Här finns det gott energi.


Vad har vi gjort idag då? Ja så klart har vi känt lite på varandra, dvs presentation med koppling till vad en entreprenör är och den stora delan var att prova tekniker för att hitta idéer. Det var full fart och lokalen var glödhet när vi gick hem.


Med en kort stund under fikat var Anton som var Sommarlovsentreprenör 2008. Ett råd han gav oss i sommar var att det krävs tid och insats. Ska det bli något så gäller det att köra hårt. Just do it! 


Jag längtar redan till nästa vecka. Ja vi träffas då för att fortsätta idéutvecklingen. Alla ska till dess fått ingång en blogg och testat teknikerna för att hitta idéer med utgångpunkt från sina egna tankar på vad de ska göra i sommar. Blir spännande att få höra om detta nästa vecka.


Dagens smiley:

Wow alla drömmar som gömde sig bakom våra Sommarlovsentreprenörer.


Niclas :-)

Av Niclas - 15 maj 2009 16:42

Wow, intresset för Sommarlovsentreprenör är mycket större än vad vi trodde. Vi fick till och med utöka antalet platser. Istället för 15 platser som vi hoppats på blev det 20 st. Härligt.


Grattis till er alla. Ni har fått världens chans! Jag med f'resten. Jag kommer ju få vara med alla ungdomars resa i sommar. Ska bli spännande.


Som alltid så blir det avhopp eftersom de har fått annat jobb som är mer lockande. Det blir nu 18 drivna Sommarlovsentreprenörer i Värnamo. Se upp där ute snart kommer de. 


Dagens smiley :-) är självklart att det var så många som ville bli Sommarlovsentreprenör. 


Niclas :-) 

Av Niclas - 10 maj 2009 21:51

Nu är det allt bra nära. Har precis skickat iväg kallelsen för första träffen med årets Sommarlovsentreprenörer för korr.läsning Jag börjar bli riktigt nyfiken på hur många och framför allt vilka våra Sommarlovsentreprenörer är. Vilka idéer har de? Ska bli spännande att få se vilka de där och vad de är bra på.


Imorgon så åker två från oss till JB och gör en sista kampanj för att få några deltagare till.  Själv hoppas jag kunna föra ett besök till på Figy under tisdag eller onsdag om så behövs.


Dagens smiley :-) är läsningen om Road Trade, killarna som gjorde Sverige runt på 1000 spänn. Kanske går det att använda något nerslag där för att inspirera Sommarlovsentreprenörerna. Titta gärna in på Roadtrade.se.


Bra gjort idag är att jag har gått igenom allt material om SLE 2009 och skapat ordning både i bland papper och i huvudet. Allt detta tackvara att jag tog mig tiden. ;-)

Av Niclas - 4 maj 2009 20:14

Nu har jag blivit certifierad handledare. Oh yes. Hade förra veckan tre mycket inspirerande dagar i Jönköping. Under utbildningen klarnade mina tankar kring hur upplägget för Värnamos Sommarlovsentreprenörer ska se ut. Tack Ulla och alla deltagare för er energi och era idéer.


Nu sitter jag vid köksbordet och filar på ett ramprogram för årets upplägg samtidigt som det börjar trilla in lite ansökningar från ungdomar. Imorgon ska vi som ska vara handledare och medhjälpare träffas för att snickra på det sista och fördela arbetsuppgifterna.


Jag är så laddad för att dra igång. Hmm visst borde det gå att få ihop 15 st Sommarlovsentreprenörer i Värnamo? Kanske läge att göra ett sista race på gymnasierna för att locka några till. Något att diskutera imorgon.


Vad tror ni om att ha en blogg som dagbok och ett sätt att reflektera för våra Sommarlovsentreprenörer? 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till bloggen där handledaren Niclas Stensson skriver om Värnamos Sommarlovsentreprenörer.

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

SLE 2010

Länkar

SLE 2009

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards